03-09-2025
Od 2026 wprowadzone zostaną nowe limity dotyczące zaliczenia w poczet kosztów prowadzonej działalności odpisów amortyzacyjnych za samochody firmowe. Dotychczasowe limity wynosiły 225 tys. zł – dla samochodów elektrycznych oraz 150 tys. dla samochodów spalinowych.
Ustawa z dnia 2 grudnia 2021 o zmianie o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2269) wprowadziła nowe limity związane z rozróżnieniem na samochody spalinowe o większej i mniejszej emisyjności.
Limity te od 2026 r. wynoszą:225 tys. zł dla samochodów elektrycznych,
150 tys. zł dla samochodów spalinowych których emisja CO2 wynosi mniej niż 50g na kilometr,
100 tys. dla samochodów spalinowych których emisja CO2 jest równa lub większa niż 50g na kilometr.
Poniższe zmiany mogą zatem większość przedsiębiorców – limit 50g na kilometr to limit niepozwalający na amortyzację zgodnie z wyższą kwotą dla większości samochodów spalinowych oraz hybryd. Jedynie hybrydy plug-in będą mogły skorzystać z wyższego limitu.
Ta zmiana – zaplanowana już w 2021 – i nie aktualizowana zgodnie z obecnymi realiami – jest kompletnie do nich nie dopasowana. Ceny aut od roku 2021 znacząco wzrosły – i już poprzednie limity były nieadekwatne. Obniżenie limitu – dla de facto większości samochodów – może znacząco pogorszyć sytuację finansową firm – lub zniechęcić do zakupu samochodów – i np. korzystanie z jeszcze bardziej emisyjnych aut – dotychczas wykorzystywanych.
Jeśli masz jakieś wątpliwości co do zakupu samochodu do firmy, jego amortyzacji czy kosztów związanych z zakupem paliwa czy jego eksploatacji to umów się na konsultację z jednym z naszych doradców podatkowych:
Od 2026 wprowadzone zostaną nowe limity dotyczące zaliczenia w poczet kosztów prowadzonej działalności odpisów amortyzacyjnych za samochody firmowe. Dotychczasowe limity wynosiły 225 tys. zł – dla samochodów elektrycznych oraz 150 tys. dla samochodów spalinowych.
Ustawa z dnia 2 grudnia 2021 o zmianie o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2269) wprowadziła nowe limity związane z rozróżnieniem na samochody spalinowe o większej i mniejszej emisyjności.
Limity te od 2026 r. wynoszą:
Poniższe zmiany mogą zatem większość przedsiębiorców – limit 50g na kilometr to limit niepozwalający na amortyzację zgodnie z wyższą kwotą dla większości samochodów spalinowych oraz hybryd. Jedynie hybrydy plug-in będą mogły skorzystać z wyższego limitu.
Ta zmiana – zaplanowana już w 2021 – i nie aktualizowana zgodnie z obecnymi realiami – jest kompletnie do nich nie dopasowana. Ceny aut od roku 2021 znacząco wzrosły – i już poprzednie limity były nieadekwatne. Obniżenie limitu – dla de facto większości samochodów – może znacząco pogorszyć sytuację finansową firm – lub zniechęcić do zakupu samochodów – i np. korzystanie z jeszcze bardziej emisyjnych aut – dotychczas wykorzystywanych.
Jeśli masz jakieś wątpliwości co do zakupu samochodu do firmy, jego amortyzacji czy kosztów związanych z zakupem paliwa czy jego eksploatacji to umów się na konsultację z jednym z naszych doradców podatkowych:
Umów się: Umów się – Eres
Opracował: Mikołaj Sadowski, mikosadowski@eres.pl , tel. kom.+48 571-600-114