- Kogo dotyczy obowiązek posiadania kasy rejestrującej.
Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2023 poz. 1570) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Istnieje jednak możliwość bycia zwolnionym z obowiązku ewidencji. W załączniku do rozporządzenia ministra finansów z dnia 24 listopada 2023 w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. 2023 poz. 2605) wymienione są czynności zwolnione z ewidencji.
Zgodnie z art. 3 rozporządzenia z obowiązku prowadzenia ewidencji zwolnieni są również:
1. Podatnicy którzy w poprzednim roku podatkowym (tzn. 2023) nie dokonali sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekraczającej 20 000 zł lub , w przypadku gdy podatnik rozpoczął sprzedaż w poprzednim roku podatkowym, jeżeli sprzedaż w proporcji do okresu sprzedaży nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym 20 000zł. Oznacza to iż jeśli sprzedaż została rozpoczęta 1 lipca to limit wynosi:184/365*20 000= 10082,19 zł sprzedaży do końca roku. Zwolnienia nie stosuje się jednak jeśli podatnik w poprzednim roku już był zobowiązany do ewidencjonowania lub przestał spełniać warunki do zwolnienia z niego.
2. Podatnicy którzy rozpoczęli sprzedaż w 2024r. na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowanych i sprzedaż ta nie przekroczy, w proporcji do okresu jej prowadzenia, 20 000 tys. zł.
3. Podatnicy którzy dokonują dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania jeśli udział sprzedaży tych towarów lub świadczenia usług w całej dokonywanej sprzedaży był w poprzednim roku podatkowym wyższy niż 80%. Zwolnienia nie stosuje się jednak gdy podatnik w pierwszym lub drugim półroczu roku poprzedniego osiągnęli udział procentowy 80% lub niższy.
4. Podatnicy którzy w 2024 r. rozpoczęli sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowanych jeżeli przewidywany udział procentowy sprzedaży:
a)Za okres pierwszych sześciu miesięcy sprzedaży
b)Za okres do końca roku w przypadku gdy okres prowadzenia sprzedaży jest krótszy niż 6 miesięcy
Będzie wyższy niż 80%
Dodatkowo wartość sprzedaży obliczana jest w kwocie netto.
Przykład 1
Przedsiębiorca będący czynnym podatnikiem netto rozpoczyna sprzedaż produktów, opodatkowanych stawką 23%, 1 listopada 2024r. Jest czynnym podatnikiem VAT. Limit jego sprzedaży wynosi 20 000zł * 61/366= 3333,33 zł
Wartość sprzedanych produktów brutto to 3900 zł. Wartość netto to jednak 3170,73 zł. Nie wypełnił zatem limitu i nie będzie musiał prowadzić ewidencji przy użyciu kasy rejestrującej.
Przykład 2
Firma X dokonała 20 lipca 2024 swojej pierwszej sprzedaży produktów o wartości 11 000 zł. Zgodnie z rozporządzeniem limitem uprawniającym do nieposiadania kasy jest 20 000 zł * 165/366 = 9016,39zł. Limit został więc przekroczony i firma X zobowiązana jest do prowadzenia ewidencji od 1 października 2024 za pomocą kasy rejestrującej.
Przykład 3
Firma X zajmuje się działalnością zwolnioną z ewidencjonowania ORAZ dokonuje sprzedaży produktów które nie są zwolnione.
Wartość sprzedanego towaru podlegającego zwolnieniu to 90 000 tys. zł. Wartość pozostałego towaru to 10 000 zł. 90 000/(90 000 + 10 000) = 90%. Oznacza to iż , w myśl art. 3 ust. 3 rozporządzenia firma X nie będzie zobowiązana do prowadzenia ewidencji za pomocą kasy rejestrującej.
- Bezwzględny obowiązek prowadzenia ewidencji za pomocą kasy rejestrującej
Bezwzględny obowiązek prowadzenia ewidencji za pomocą kasy rejestrującej, zgodnie z art. 4 rozporządzenia, dotyczy podmiotów dokonujących :
1) dostawy:
a) gazu płynnego,
b) części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),
c) silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),
d) nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),
e) przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00); kontenerów (CN 8609 00),
f) części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),
g) części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708, 9401 99 20 i 9401 99 80), z wyłączeniem motocykli, to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych,
h) komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz silników elektrycznych, prądnic i transformatorów (PKWiU ex 26 i ex 27.11),
i) sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),
j) wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,
k) zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,
l) wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na kod CN,
m) wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów, Dziennik Ustaw – 3 – Poz. 2605
n) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
o) perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów;
2) świadczenia usług:
a) przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,
b) taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,
c) naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,
d) w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
e) w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,
f) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia,
g) prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 27 załącznika do rozporządzenia,
h) doradztwa podatkowego,
i) związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, PKWiU 56.21, PKWiU ex 56.29, PKWiU ex 56.30), wyłącznie: – świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz – usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),
j) fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,
k) kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,
l) związanych z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,
m) mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej).
3. Zwrot kosztów poniesionych na zakup kasy rejestrującej.
Ulga na zakup kasy fiskalnej dotyczy WYŁĄCZNIE zakupu kasy rejestrującej ONLINE. Zgodnie z art. 4 ustawy o VAT Podatnicy, u których:
1) powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży i którzy w obowiązujących terminach rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o których mowa w ust. 6a,
2)nie powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o których mowa w ust. 6a, oraz dotychczas nie używali kas rejestrujących lub kas, o których mowa w art. 145a ust. 1, do prowadzenia ewidencji sprzedaży
– mają prawo do odliczenia od podatku należnego kwoty wydanej na zakup każdej z kas rejestrujących, w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł, a w przypadku gdy kwota ta jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, mają prawo do zwrotu ich różnicy na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, lub do odliczenia od podatku należnego tej różnicy za następne okresy rozliczeniowe, pod warunkiem że zakup kas rejestrujących nastąpił nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji.
Zgodnie z art. 111 ust. 6a ustawy kasa rejestrująca musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3. Pamięć fiskalna kasy rejestrującej musi posiadać numer unikatowy nadawany w drodze czynności materialno-technicznych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
Warto pamiętać, iż żeby możliwe było skorzystanie z ulgi podatnik musi:
- Rozpocząć ewidencjonowanie, nie później niż w obowiązującym terminie, przy użyciu kas rejestrujących nabytych w okresie w którym kasy spełniały funkcje określone w art. 111 ust. 6a ustawy.
- Posiadać dowód zakupu – fakturę – potwierdzającą zakup kasy oraz dowód zapłaty całej należności za jej zakup
W celu skorzystania z ulgi należy wypełnić prawidłowo plik JPK V7. W przypadku gdy wnioskującym jest podmiot zwolniony z VATu, to powinien on złożyć wniosek do naczelnika urzędu skarbowego o zwrot ulgi na rachunek bankowy. Warto również pamiętać iż ulga przysługuje na każdą z kas fiskalnych z których przedsiębiorca korzysta.
Jeśli w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencji sprzedaży podatnik:
- przestanie używać kasy online
- trwale i bez zgody naczelnika urzędu skarbowego nie zapewni połączenia umożliwiającego przesyłanie danych miedzy kasą fiskalną, a Centralnym Repozytorium Kas
- nie zgłosi kasy fiskalnej do obowiązkowego przeglądu technicznego, co najmniej raz na 2 lata (od dnia fiskalizacji lub ostatniego przeglądu technicznego).
to zmuszony jest on do zwrotu ulgi. W przypadku gdy podatnik jest czynnym podatnikiem VAT ulga powinna być zwrócona do właściwego urzędu skarbowego do 25 dnia miesiąca następującego po okresie rozliczeniowym, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie takiego zwrotu. Jeśli podatnik jest podatnikiem biernym to ulga zwrócona powinna być na rachunek właściwego US do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu.
Autor: Mikołaj Sadowski, e-mail: mikosadowski@eres.pl