5-09-2025
Autor: Robert Kubicki doradca podatkowy 00865, rkubicki@eres.pl , tel. kom.+48 571-600-111
1 stycznia 2026 r. mają wejść w życie zmiany w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT), które obejmują m.in. opodatkowanie wybranych dochodów fundacji rodzinnych. Projekt nowelizacji, oznaczony numerem UD293, opublikowano w systemie Rządowego Centrum Legislacji i znajduje się pod adresem:
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12401555
Wyjątki dotyczą niektórych aktywów nabytych rynkowo.
• Nieruchomość mieszkalna nie jest wykorzystywana do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych osób fizycznych,( np. najem krótkoterminowy, Airbnb,booking)
• nieruchomość jest wynajmowana podmiotowi powiązanemu z fundatorem lub beneficjentem fundacji.
W takich przypadkach dochód fundacji z najmu podlega opodatkowaniu według zasad ogólnych.
• są udzielone na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej,
• i nie zostały spłacone w terminie wskazanym w umowie pożyczki.
Taka niespłacona pożyczka jest traktowana jako ukryty zysk i podlega opodatkowaniu stawką 15%.
Projekt UD293 nie przewiduje ograniczenia w zakresie wysokości udziałów w funduszach inwestycyjnych, ani nie wprowadza kryteriów związanych z wpływem fundacji na politykę inwestycyjną tych funduszy. Dochody z tego rodzaju działalności nie podlegają opodatkowaniu, dopóki nie zostaną wypłacone beneficjentowi lub nie wystąpią inne przesłanki opodatkowania.
Autor: Robert Kubicki doradca podatkowy 00865, rkubicki@eres.pl , tel. kom.+48 571-600-111
1 stycznia 2026 r. mają wejść w życie zmiany w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT), które obejmują m.in. opodatkowanie wybranych dochodów fundacji rodzinnych. Projekt nowelizacji, oznaczony numerem UD293, opublikowano w systemie Rządowego Centrum Legislacji i znajduje się pod adresem:
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12401555
Poniżej przedstawiono główne założenia projektu w odniesieniu do funkcjonowania fundacji rodzinnych.
Spis Treści
ToggleObowiązek utrzymania majątku przez 36 miesięcy („lock-up”)
W projekcie przewidziano, że jeżeli fundacja nabywa składnik majątku od fundatora lub podmiotu z nim powiązanego( każdy składnik mienia ), a następnie dokona jego sprzedaży przed upływem 36 miesięcy od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło nabycie, dochód z takiej sprzedaży podlega opodatkowaniu stawką CIT w wysokości 19%.Wyjątki dotyczą niektórych aktywów nabytych rynkowo.
Ograniczenie zwolnienia z CIT dla dochodów z najmu
Zgodnie z projektowanym art. 24q ust. 2a ustawy o CIT, dochody z najmu nieruchomości nie korzystają ze zwolnienia, jeżeli:• Nieruchomość mieszkalna nie jest wykorzystywana do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych osób fizycznych,( np. najem krótkoterminowy, Airbnb,booking)
• nieruchomość jest wynajmowana podmiotowi powiązanemu z fundatorem lub beneficjentem fundacji.
W takich przypadkach dochód fundacji z najmu podlega opodatkowaniu według zasad ogólnych.
Rozszerzenie pojęcia „ukrytego zysku” na pożyczki
Zgodnie z projektowanym art. 24q ust. 4 pkt 7, do katalogu ukrytych zysków zalicza się pożyczki udzielone przez fundację fundatorowi, beneficjentowi lub podmiotowi z nimi powiązanemu, jeżeli:• są udzielone na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej,
• i nie zostały spłacone w terminie wskazanym w umowie pożyczki.
Taka niespłacona pożyczka jest traktowana jako ukryty zysk i podlega opodatkowaniu stawką 15%.
Dochody z działalności inwestycyjnej
Fundacja rodzinna może prowadzić działalność polegającą na nabywaniu i zbywaniu papierów wartościowych, udziałów, certyfikatów inwestycyjnych oraz uczestnictwie w funduszach inwestycyjnych i zagranicznych. Działalność ta, określona w art. 5 ust. 1 pkt 8 ustawy o fundacji rodzinnej, pozostaje działalnością dozwoloną.Projekt UD293 nie przewiduje ograniczenia w zakresie wysokości udziałów w funduszach inwestycyjnych, ani nie wprowadza kryteriów związanych z wpływem fundacji na politykę inwestycyjną tych funduszy. Dochody z tego rodzaju działalności nie podlegają opodatkowaniu, dopóki nie zostaną wypłacone beneficjentowi lub nie wystąpią inne przesłanki opodatkowania.